Szeretettel köszöntelek a - AZ ÚR VELEM...- közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
És már is hozzá férhetsz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
- AZ ÚR VELEM...- vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a - AZ ÚR VELEM...- közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
És már is hozzá férhetsz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
- AZ ÚR VELEM...- vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a - AZ ÚR VELEM...- közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
És már is hozzá férhetsz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
- AZ ÚR VELEM...- vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a - AZ ÚR VELEM...- közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
És már is hozzá férhetsz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
- AZ ÚR VELEM...- vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
10 éve | Baráth Erika | 0 hozzászólás
Amint azt láthatja is a fenti felsorolásból, igyekeztünk minden oldalról körbejárni a Biblia
keletkezése körüli vitás pontokat. Érdemes tehát velünk tartania ebben a nagyszerű
felfedezésben! Reméljük, hogy a sorozat végére Ön is választ fog kapni megannyi
kérdésére.
A kezdés előtt pedig még annyit szeretnénk jelezni Önnek, hogy a 10. levelünkben
el fogjuk Önnek küldeni az egész sorozatot egy szépen megszerkesztett
pdf fájlban, amit majd letölthet. Így ha vissza akar keresni valamilyen információt,
akkor nem kell a postafiókjában hosszú időt eltöltenie a keresgéléssel, hanem gyorsan
megtalálhatja majd a keresett tartalmat.
Hasznos olvasást kívánunk, és íme az első rész:
1. rész - A „Biblia" név és az iratgyűjtemény többi elnevezése
A "Biblia" név a görög biblion szó többes száma. A biblion szó jelentése: könyvtekercs.
A biblosz szóból származik, amely eredetileg az egyiptomi papiruszt, az ókorban íráshoz
használt anyagot jelölte. A Biblia jelentése tehát: Könyvek. Az i. sz. II. századtól fogva
kezdték ezt a nevet a keresztények Istentől ihletettnek vallott iratgyűjteményükre alkalmazni.
Az Ószövetségben egyedül Dániel próféta nevezi "könyvek"-nek a szent iratok gyűjteményét
(Dn 9,2). Az egyszerű név találóan fejezi ki, hogy e könyvnek a rendkívülisége nem külső,
emberi formájában van: könyveket, látszatra más emberi művekhez hasonló írásokat tartalmaz.
A Bibliát nevezik egyszerűen Írásnak, Írásoknak is. Jézus és az Újszövetség írói is használják
ezt az elnevezést (Márk evangéliuma 12,24; 2. Timóteushoz írt levél 3,16 stb.).
Továbbá nevezik Isten Igéjének, Szentírásnak, Könyvek Könyvének is. Az "Isten Igéje"
elnevezés a Szentírásból származik: Isten prófétákon keresztül közölt kinyilatkoztatásának
megkülönböztető jelölésére szolgál. Lásd pl.: Dn 9,2; Jn 17,17; 1Pt 1,23. 25.
Ugyancsak a Szentírásból származik az "Úr könyve" név is, ami igen kifejező és
jelentőségteljes. Lásd: Ésa 34,16-ban. Eszerint a Biblia "Isten könyve" az embereknek.
Ezek az utóbbi elnevezések a Biblia rendkívüliségére utalnak az egyszerű külső mögött.
A Biblia két része, elnevezésük
A Biblia két fő részből áll: Ó- és Újszövetségből vagy Ó- és Újtestamentumból. A latin
"testamentum" elnevezést a Vulgata (a Biblia latin nyelvű fordítása) nyomán használják.
Közérthetőbb az Ó- és Újszövetség megjelölést alkalmazni, mivel nem végrendeletről
van szó, amit a "testamentum" szó elsődlegesen sugall, hanem Isten Izráellel és a
keresztény egyházzal kötött szövetségéről. (Vö.: 2Móz 24,8; Mt 26,28) Ugyanakkor a
testamentum elnevezésnek is van értelme. Azt fejezi ki, hogy ezek az Írások szent hagyatékok,
akár Izráelre vagy az őskeresztény egyházra gondolunk, akár pedig Isten meghagyatkozásának
értelmezzük a kifejezést.
Az Ószövetség az Izráel népével kötött szövetség keretén belül adott kinyilatkoztatásokat
(Isten cselekedeteit és prófétái által közölt üzeneteit) örökíti meg. Az Újszövetség a
keresztény egyházzal kötött szövetség keretén belül közölt kinyilatkoztatásokat (Jézus életét,
az ősegyház tapasztalatait, az apostoli tanításokat, az egyház további útjára vonatkozó
jövendöléseket) tartalmazza.
Az Ószövetség 39, az Újszövetség 27 iratot tartalmaz, amelyek mintegy 1500 esztendő
folyamán, az i. e. XV. századtól kb. i. e. 400-ig Izráel népe körében, és az i. sz. I. században
az őskeresztény egyház körében keletkeztek.
Három dolog kapcsolja össze ezeket az iratokat egy egységes könyvvé:
1.) Először is a téma, a tartalom: A bibliai könyvek egymáshoz illeszkedve, mintegy
egymást folytatva a Föld és az ember történetét beszélik el Isten megváltási terve
szempontjából, a teremtéstől egészen az újjáteremtésig, tömören, vázlatszerűen, de átfogó
módon. Elmélkedő vagy tanító könyvek is ékelődnek az ún. történeti könyvek közé,
amelyek az emberi élet összes döntő problémáját felvetik és megvilágítják. Van például
olyan bibliai könyv, amelynek az emberi szenvedés a fő témája (Jób könyve), van olyan,
amelyiké az igaz szerelem (Énekek éneke) stb.
2.) Másodszor a szerzőknek az az egybehangzó állítása kapcsolja össze ezeket a könyveket,
amely szerint ők nem a saját ismereteiket és gondolataikat közlik, hanem Isten szólt hozzájuk,
és elhívta őket a prófétai szolgálatra, azaz megbízta őket üzenete közvetítésével. Első hallásra
megdöbbentő ez az állításuk, sok kételyt és kérdést is támaszthat. De mindenesetre
elgondolkoztató, hogy oly sok tanú - az összes bibliai szerző - állítja ezt, és tanúságtételük
annyira megegyező még részleteiben is.
3.) A harmadik dolog, ami összekapcsolja ezeket a könyveket: az Istenről és az emberi
élet minden dolgáról való tanításuk bámulatos összhangja. A legkülönbözőbb keretben,
megközelítésben és megfogalmazásban szólnak ezekről, de állításuk - alapelvileg és a
részletekben is - azonos. Emellett pedig egymást kiegészítik és értelmezik. Vannak, akik
ellentmondásokat vélnek felfedezni és kimutatni a bibliai kijelentések között. Tudományos
feldolgozásra törekvő könyvekben is olvashatunk erről. Mégis azt kell mondanunk, hogy
sok esetben csak egy kicsit alaposabb utánjárásra - néhány tényszerű adat ismeretére
vagy gondosabb megfigyelésre - van szükség, és máris kiderül, hogy a felületes ítélettel
megállapított ellentmondások egyáltalán nem léteznek a valóságban. Máskor kitartóbb
keresésre és mélyebb átgondolásra van szükség, de a vizsgálatnak mindig az a vége,
hogy a kétely megbizonyosodásra változik, mert a kritikus helyen is a tökéletes egység tárul fel.
E három dolog révén a legtermészetesebb módon összetartozó iratgyűjteménnyé, egy
könyvvé alakult a 66 irat. Izráel népe egységesen kánonikusnak, azaz Istentől ihletettnek
ismerte el az Ószövetség 39 iratát. Ugyanezt tette az őskeresztény egyház is, mind az
ószövetségi iratgyűjteményre, mind pedig a 27 újszövetségi iratra nézve. A keresztény
egyházak között rendkívül sok különbség és tanbeli ellentét van, de a Biblia egy, valamennyi
keresztény felekezet számára. A bibliai iratok olyan egyértelműen hitelesítik egymást,
annyira nyilvánvaló egymással való egybetartozásuk és minden más vallásos irodalomtól
való különbözésük, hogy még az egyébként olyannyira tévelygő és esendő egyház is
felismerte és elismerte egységüket és kizárólagos jelentőségüket.[1]
Ésaiás próféta könyvében találjuk "az Úr könyve" kifejezést (34:16), amely nem csupán
Ésaiás könyvére alkalmazható, hanem a teljes prófétikus iratgyűjteményre is. Ez a Biblia
legszebb, legtalálóbb meghatározása. Megfelel a Biblia saját önvallomásának, és kifejezi a
Szentírás felől vallott hívő, keresztény meggyőződést. A Biblia "az Úr könyve", azaz Isten
könyve, az ő üzenetét tartalmazza az emberiség számára.
Nagy Sándor
lelkigondozó és óraadó tanár
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
KRISZTUS LEVELE
Pávay Róbert: BOLDOGSÁGOD KULCSA
Titkos beszelgetes Istennel
A BIBLIA ; JÓ TUDNI RÓLA...!